Musikåret 2010

Nu har vi gått in i 2011, men låt oss tänka lite tillbaka hur musikåret 2010 har varit? 
Vad har varit bra och vad har varit bra i musikvärlden.
Vilka band/artister gjort bra ifrån sig i år och vilka har gjort mindre bra?
Och vad ser vi framemot nästa år?

Om vi först börjar med dem bra sakerna :
Ja, det är  ingen hemlighet att det har varit ett bra år för Bruno Mars.
Nothing on you och Billionair var en av sommarens största hit.
Oftast när vi tänker på låtar som brukar slå igenom under sommaren tänker vi på sommarplågar. Med det menar jag låtar vi ständigt hör på radion, uteklubbar och de börjar på studenflak. Och dem brukar inte innehålla flera ord, mest är den nån dans låt, med ett fåtal menningar och ja, de hamnar på top på alla toplistor. Men när skolan börjar, och jobbet kallar så glömmar bort dessa låtar.

Skillnaden med Bruno Mars "Nothing on you och " Billionair" är att dem fortsätter efter sommaren och ja, dem börjar inte på studenflak.
Det Bruno Mars lyckas med som de flesta nykomlingar har svårt med är att leverera en bra låt varje gång och det har Bruno Mars lyckats med i år.Under hösten släppte han ut låten "Just the way you are" och vi alla vet hur det gick med den låten och under vinter släppte han låten "Grenade" och den här låten har fått lika bra respons som dem övriga låterna
Därför tycker jag att Bruno Mars är en av de artister som gjort bra ifrån sig i år och jag ser fram emot att se vad han gör nästa gång.





En annan artist som har gjort bra ifrån sig i år nämlingen Robyn. I år har det varit ett fantastisk år för henne. Hon har lyckats med att släppa hela tre album i år. Alla dessa har släppts från hennes egna skivbolag "Konischiwa records" och lyckats få en hit med åtminstone en låt från varje album.

Svensken har lyckats med att erövra världen i år,  hon har varit med i gossip girl, hennes låt "Dancing on my own" och "Hang with me " har båda spelats upp i serien. Hon framträdde och i nobelkonserten.







Ja, vad har vi mer? Ja just det Swedish House Mafia. Det har varit ett bra år för dessa tre dj.Axwell, Ingresoso och Angello. Med hit som "One" och "Miami 2 Ibiza" har de bevisat för omvärlden att det är dem som gäller. De har nyligen släppt sin efterlängtade dvd "Until One" och jag längtar till att se vad dem har mer att erbjuda.





Den 21 April släppte Radio dept. sitt tredje album "Clining to a scheme". Jag tycker att albumet är fantastisk och att det är en album värt att lyssna och  "Heavens on fire" kom på andra plats när p3 skulle utse årets bästa låt.




Näst på tur är den amerikanska bandet "Band of horses". I år släppte bandet sitt tredje album "Infinite Arms". När bandet skulle spela i Göteborg tog det endast åtta minuter tills alla biljetter blev slutsålda.




Nu är det dags för Gorillaz. De har nämlingen lyckats med att släppa två hela album. "Plastic Beach" fick bra kritik av de flesta kritiker,i england sålde den första veckan 74,000 exemplar första veckan och i u.s.a sålde den 112 000 exemplar första veckan. I denna album har Albarn arbetat med Snoop dogg, Lou reed, Mos def and more. Under hösten fick man reda på att albarn är sugen på att arbeta med ännu ett nytt album och tänkte därför släppa ett nytt album där han har producerat den i en Ipad, under jul. Och gissa vad ? han lyckades med det. Albumet "The fall" kom ut den 25 december. I år har gorillaz verkligen varit på huggen och sett till att 2010 kommer vara ett bra år för Gorillaz.
Vanligtvis brukar jag inte lyssna på Rihanna, men jag kan medge att 2010 var ett bra år för henne.
"love the way you lie" och " Only girl" blev hyllad av kritikerna och under hösten släppte hon ut sitt sjätte album.
Själv är jag ingen fan av henne, men "Love the way you lie" och "Only girl" är två låtar som är värd att lyssna på.
Medan jag snackar om Rihanna kan jag också  snacka om Eminem, han album"Recovery". Det var ett tag sen han gjorde ett allvarlig album. Även om Eminem kan ibland göra oseriösa låtar bör vi inte glömma att han kan skriva bra rap. I år har han tagit fram sitt seriösa sida och han borde inte återvända till dem oseriösa låtarna.

Näst på tur är LCD Soundsystem.
Albumet "This is happening" innehåller flera bra spår som bara får en att dansa och må bra.
Jag kan starkt rekommendera låten  "I can change"
These new puritans har släppt sitt andra album "Hidden" i år, jag var en av dem som sönderspelade låten "Elvis" från deras första album "Beat pyramide" 2007, dock tyckte jag inte att dem andra spåret från albumet var något vidare. Albumet var inte orginell, det lät som om dem försökte efterlikna andra band "som tänkter utanför dem vanliga musiknormerna".
När NME utsåg albumet "Hidden" till årets bästa album, när jag fick reda på det blev jag självklart förvånad och ja, jag höll inte med dem, fastän jag inte hade hört på hela albumet. Jag gav dem en chanse och lyssnade på albumet.
Ofta brukar andra albumet vara sämre än debutalbumet, men inte här. Nej, här är det tvärtom, These new puritans har hittat sitt plats, och experimenterar ( de försöker inte experimenterar, de gör det utan att tänkta).
Nej, Hidden är absolut ett av 2010 originella  album, men jag kan inte hålla med att det är 2010 bästa album, det är nog en av dem bästa, men inte den bästa.
Det är för att jag har svårt att  utse "bästa sång" eller "bästa artist" "bästa album" and so on.
Men det här är i alla fall ett album värt att lyssna på.


Det finns självklart mer artister/band som har gjort bra ifrån sig i år men tyvärr kan jag inte ta upp alla för att då kommer listan att bli för lång samt så kommer det att ta för mycket tid.
Daniel Adams-ray- Albumet "Svart, vit och allt därimellan " är en av årets bästa album
Oskar linneros
My chemical romance - dock kan inte  deras nya album slå "Three cheers from sweet revange", Bästa spåret av " Dangerouse days the true lies of a fabolous killjoys" är "Sing"
Kanye West- Har släppt albumet "My beautiful dark twisted fantasy" som blev hyllad bland kritiker
Usher- Har haft hit som "Omg" och "Dj got us fallin´in love"
Det finns säkert fler artister /band som jag har glömt, snälla lämna ett kommentar om jag har glömt nåt.
Det finns också artister som jag inte har förståt mig på.
Katy perry är en av dem. Jag förstår mig inte på Calufornia gurls och all den hysterik kring låten.
Nej, det är bara en vanlig popdänga efter en annan, all the same.
Den andra artisten är Lady gaga. Tro inte att jag hatar Lady gaga, det gör jag inte. Men det enda hon har släppt är "Alejandro " det är den enda låten hon har haft ett hit med i år. Och hon var årets snackis under ett helt år.
Jag tycker att det är grymt av henne att kunna vara årets snackis fastän hon har bara haft ett hit i år. Men om man tänker noga så har hon inte gjort mycket för att få all den publicitet hon fått i år.
Om det vore 2009 skulle jag hylla henne, för att jag tycker att 2009 var hennes år.
Men nästa år ser jag fram emot vad hon hittar på. Hon kommer släppa ett nytt album, med nya låtar, tror starkt på att 2011 kommer hon att förtjäna den publicitet hon kommer få.
Nästa år släpper Lykke Li nytt, redan i år har folk snackat om vad hon kommer hitta på nästa år. Tror starkt på att nästa år blir det Lykkes år.

Kommentarer
Postat av: emmi

- Ja precis! en sån klänning med den färgen är ett måste i vår :)

2011-01-02 @ 20:19:55
URL: http://fashiontwisted.blogg.se/
Postat av: Amanda

SV: Håller med. :)



Bruno Mars låt "Just the way you are" är verkligen bra.

2011-01-03 @ 12:27:50
URL: http://kameror.blogg.se/
Postat av: lovisa

sv: tack så mycket ! :)

2011-01-03 @ 15:40:26
URL: http://adeleh.blogg.se/
Postat av: LIENE

sv; så kul att du vet vad jag talar om då:D



Intressant inlägg!

2011-01-03 @ 17:02:49
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Rebecka

sv;Ja jag tycker också att det gick snabbt!:O

2011-01-03 @ 19:44:25
URL: http://fromheaventoearth.blogg.se/
Postat av: Marieh

Vilken härlig sammanställning! Nu har jag att lyssna på ett tag. Ett bra sätt att se tillbaka på året :)



Sv. Ja tyvärr är det ju det. Än mindre okej är det :(

2011-01-03 @ 20:18:38
URL: http://mariehsvardag.blogg.se/
Postat av: KNORKAN

Ja, den skulle gärna få flytta hem till mig. Härlig sammanfattning :)

2011-01-03 @ 20:24:15
URL: http://knorkan.blogg.se/
Postat av: cindy

shit så mkt låtar haha :D

men gillar låten Grenade :)

2011-01-04 @ 10:40:57
URL: http://ladybui.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0